מה הן מניות צמיחה?
מניות צמיחה
כשמדברים על מניות צמיחה לרוב הכוונה לחברות שמגדילות את קצב המכירות שלהן מהר ביחס לשאר השוק או הסקטור בו הן נמצאות. ההגדרה גם כאן יכולה להשתנות ממשקיע למשקיע אבל חברה שצומחת בקצב גבוה מ15% אחוזים וצפויה להמשיך לצמוח בקצב זהה בעתיד הנראה לעין תיקרא "מניית צמיחה".
מאפיינים של מניות צמיחה:
-
לרוב מדובר במניות מסקטור הטכנולוגיה (למרות שבכל סקטור יכולה להיות מניית צמיחה).
-
מניות שהונפקו בשנים האחרונות.
-
משקיעים לרוב יבחנו את קצב גידול המכירות.
-
רווחים בטווח הקצר פחות מעניינים.
-
לא פעם, מדובר בחברות הפסדיות.
-
מוצר הדגל של החברה הוא מהפכני ונחשב ל"משבש" של תעשיה ישנה.
-
מניות צמיחה נתפסות כמסוכנות יותר ובזמן משבר משקיעים יוותרו עליהן קודם.
מניות צמיחה למשקיעים מתחילים:
מניית אמאזון:
אחת ממניות הדגל כשמדובר בצמיחה היא לא אחרת מאמזון. ובצדק, בשנים האחרונות, למרות הגודל העצום החברה ממשיכה לצמוח בקצב דו ספרתי ולא נראה שזה ייעצר בזמן הקרוב. אמאזון מחזיקה את נתח השוק הגדול ביותר בארצות הברית בכל הקשור למכירות באונליין ומלבד זאת מפעילה חנויות פיזיות, עסק פרסום, מערך לוגיסטיקה ושליחויות עמוק מאוד ושירותי מחשוב ענן רווחיים במיוחד. בשנים האחרונות הפוקוס של ההנהלה היה רק על צמיחה כשרווחים בטווח הקצר הוזנחו לגמרי. לכן, משקיעים שבחנו את אמאזון בצורה "המסורתית" פספסו את אחת מההזדמנויות הגדולות בחייהם לבנות הון.
מניית טסלה:
מהפכת הרכבים החשמליים כבר כאן. אפשר להרגיש את זה אפילו בישראל כשהרכבים של טסלה מתחילים לצבור יותר נוכחות על הנתיבים. עוד ועוד רפורמות בארה"ב ואירופה מעודדות את הכניסה של הרכבים החשמליים ושלא נדבר על סין, שסובלת מזיהום אוויר כבד במיוחד, ואמורה להיות השוק הגדול בעולם לרכבים חשמליים. החברה של אילון מאסק היא חלוצה בתחום ונכון להיום נמצאת בפער טכנולוגי עצום לעומת המתחרים המסורתיים והמיושנים. טסלה הניבה תשואה בלתי רגילה ב3 השנים האחרונות למשקיעים וכיום לבד שווה יותר מכל חברות הרכב האחרות בעולם ביחד – מה שלפעמים נתפס בעיני לא מעט משקיעים כבועה. בנוסף לטסלה יש עוד פוטנציאל גדילה בתחומים כמו: אנרגיה, נהיגה אוטונומית, סוללות, ביטוח ורובוטיקה.
מניית שופיפיי
שופיפיי היא שם פופולרי ביותר בקרב משקיעי צמיחה. החברה התפתחה בקצב בלתי רגיל ובין השנים 2017-2021 מחזור המכירות שלה עלה כמעט פי 7. החברה מתמחה בבניית חנויות אינטרנטיות ואפילו נתפסת כסוג של מתחרה של אמאזון. לעומת הקניון של אמאזון, שופיפיי מאפשרת למותגים גדולים ולעסקים קטנים לפתוח חנויות עצמאיות באינטרנט ונותנת להם כל פתרון אפשרי על מנת להצליח כמו: מימון, שליחויות, תשלומים, שיווק ועוד...
מה בתכל'ס מחשפים משקיעים שבוחרים במניות צמיחה?
השקעה במניות צמיחה נתפסת כמסוכנת יותר. אנחנו עדים לקריסה במחירי המניות בשנת 2022 עם זינוק האינפלציה והעלאת הריבית שלא טובה לחברות עם מאפיינים של מניות צמיחה.
למרות זאת, בהסתכלות על העשור האחרון, בו חברות כמו נטפליקס, אמאזון וזום שינו את חיינו לגמרי השקעה במניות צמיחה הניבה תשואות בלתי רגילות. כידוע, מניות עוקבות לאורך זמן אחרי הביצועים העסקיים של החברה ככה שתאורטית אם חברה תתפתח פי 10 גם מחיר המניה ילך בטרנד זהה.
בסופו של דבר, מניות צמיחה מאפשרות דרך מתוחכמת יותר למשקיעים להוסיף צבע לתיק ההשקעות ולקבל לאורך זמן תשואות חלומיות, אבל כמובן שזה לא כל כך פשוט.
האתגרים בהשקעה במניות צמיחה:
-
קצב צמיחה קשה מאוד לחיזוי – מאחר ומדובר בעסקים שמתפתחים נורא מהר, קשה מאוד להסתמך על פרמטרים מהעבר. בנוסף, התעשייה משתנה מאוד מהר ובכל רגע יכולה להיכנס תחרות חדשה.
-
לרוב מדובר בחברות שלא שמות רווחים כיעד בפרק זמן הקצר – ראינו בשנים האחרונות שהפסדים לא הפחידו משקיעים. לחברה הפסדית לא הפריע לזנק במאות ואף באלפי אחוזים בשנים האחרונות. יכול להיות שהחגיגה נגמרה, מאחר ונראה שנכון לעכשיו, הסנטימנט של השוק לגמרי משתנה ואפשר לראות מי נשאר עם המכנסיים למטה. בכל אופן, רווחים ותזרים מזומנים חופשי אלו פקטורים קריטיים בקביעת שווי הוגן למניה ומאחר ובמניות צמיחה הנתונים לא יציבים יהיה קשה לבצע הערכה.
-
תהליך המחקר צריך להיות יסודי ומעמיק יותר – כשבוחרים חברת צמיחה, כמו כל חברה צריך באמת לוודא שמבינים במה מתעסקים. במניות צמיחה העבודה תיהיה יותר מעניינת ותדרוש יותר זמן עבודה.
-
בועות – מניות צמיחה נראות יותר מפתות עבור משקיעים. בעיקר בגלל פוטנציאל הרווחים העתידי. מה שעלול ליצור ביקוש, פומו ומחירים הזויים שיגרמו להפסדים עצומים למשקיעים.
20 תעשיות בהם תמצאו מניות צמיחה:
-
מסחר באינטרנט.
-
ביג דאטא.
-
בינה מלאכותית.
-
פרסום דיגיטלי.
-
מאטאברס.
-
רכבים חשמליים.
-
רכבים אוטונומיים.
-
סייבר.
-
אנרגיה ירוקה.
-
מחשוב ענן.
-
פינטק ותשלומים.
-
סטרימינג.
-
גיימינג.
-
משלוחים.
-
עבודה מרחוק.
-
בניית אתרים.
-
ניהול מלאי חכם.
-
רובוטיקה.
-
גנטיקה.
-
פרילנסינג.
משקיע צמיחה יחפש יתרון תחרותי עמוק "חפיר":
כשחברה מצליחה, נחשו מה? המתחרים מתחילים לרצות גם חלק מהעוגה. יתרון תחרותי עמוק יגן על החברה מהמתחרים ויעזור לה להמשיך לצמוח ולשמור על שולי רווח גבוהים ויציבים.
"יקר לי להחליף": היתרון מכונה בשפת ההשקעות המקצועית "switching cost". מדובר ביתרון תחרותי חביב על משקיעים ועל מנת להבין אותו דמיינו שאתם מנהלים חברת הנדסה עם 100 מהנדסים ותיקים שרובם באיזור גיל 40 ומעלה. המהנדסים מוכשרים לעבוד עם תוכנה מסוימת, עליה הם התמקצעו לפני שנים רבות. דמיינו שהחברה שמספקת את התוכנה מחליטה להעלות מחירים מידי שנה – מבאס אה? אולי נלך לאלטרנטיבה הזולה יותר?
אז זהו, שמאוד בעייתי להכשיר בשלב הזה את המהנדסים. החלפת התוכנה עלולה לגרור התנגדות, פגיעה באיכות ובזבוז זמן יקר שלעסק אין. לכן, סביר להניח שיעדיף לשלם למרות העלאת המחיר. היתרון הזה נפוץ בעיקר עם חברות טכנולוגיה.
יתרון הגודל: כשאתה מפוזר בצורה רחבה כמו אמאזון ויש לך מרכז לוגיסטי ומערך שליחויות כמעט בכל מקום הצעת הערך שלה היא מאוד חזקה ולמתחרים הקטנים קשה מאוד לעמוד בזה. בנוסף כשאתה עובד עם מספרים גדולים, קל לך להוריד מחירים ואפילו לפעול בפלחי שוק מסוימים בהפסד מה שעסק אחר לא יכול להרשות לעצמו.
"נטוורק אפקט": יתרון הפלטפורמה. כשעסק מסוים הופך לזירת מסחר או לרשת חברתית הוא יוצר יותר ערך כשמגיעים אליו יותר אנשים. פייסבוק למשל יכולה לאסוף נתונים על משתמשים וכך להתאים להם פרסומות ממוקדות יותר. בנוסף, ברגע שיש פלטפורמה עם מיליארדי משתמשים יומיים מפרסמים חייבים להיות שם. כמו כן, אם יש קניון עצום של מוצרים, כמו אמאזון, הוא ימשוך יותר קונים, מה שימשוך עוד מוכרים מה שיביא איתו הורדת מחירים ועוד קונים וכך הלאה...